aan boord bij … Dik en Hermien van der Linden, mei 2023

aan boord bij … Dik en Hermien van der Linden, mei 2023

Na een aantal maanden van afwezigheid nu weer een nieuwe aflevering van deze rubriek:
Aan boord bij … Dik en Hermien van der Linden, box 225
  • Hoe lang liggen jullie al in Ketelhaven? 
Al van 1989 tot 2008 hebben Dik en Hermien in de haven gelegen met diverse boten. Daarna, vanwege het werk van Dik, in 2008 vertrokken naar het buitenland en vanaf seizoen 2020 zijn ze weer ligplaatshouders
  • Waarom hebben jullie destijds voor Ketelhaven gekozen?
Zij woonden en wonen in Dronten en dan is Ketelhaven wel de aangewezen plek om met een zeilboot te liggen.
  • Met welk type schip varen jullie en zijn er bijzonderheden over te vertellen? 
Met een Bavaria 37; een heel compleet schip met alles erop en eraan. Dit heeft een verhaal: toen zij Thailand (Bangkok) woonden kwamen ze met vakantie terug in Nederland en wilden een zeilboot huren, in principe een Bavaria 39 met het oog op een mogelijke aanschaf een paar jaar later wanneer ze met pensioen gaande weer in Nederland zouden gaan wonen. het werd een Bavaria 42 die ze erg goed beviel. Het bleek dat het een schip van een particulier was die het in verhuur had ondergebracht bij een verhuurbedrijf in Enkhuizen. Ze kwamen met het verhuurbedrijf overeen dat die voor hen een Bavaria 37 aankocht en volledig zou uitrusten met navigatieapparatuur, een boegschroef, radar en nog meer. Na twee jaar, bij terugkomst in Nederland, namen ze het schip over dat, na 2 jaar verhuur, toch nog in nieuwstaat verkeerde. De opbrengst over die 2 jaar was ook erg prettig.
Ze hebben met dit schip heel wat weersomstandigheden meegemaakt in de Ierse Zee tot boven in Schotland en kunnen alleen maar zeggen dat het een fijn en zeewaardig schip is.
  • Wat is de naam van het schip en waarom heet het zo? 
De naam Ayubowan is de Sri Lankaanse groet. Dik en Hermien hebben een geadopteerde zoon uit Sri Lanka en ook hebben ze er 3 jaar gewoond. Daarom vonden ze dit een toepasselijke naam voor hun schip.
  • Is dit jullie eerste schip? 
Een houten schouw, met buitenboordmotor, was hun eerste zeilboot. Na een jaar volgde een Hurley 700, waarmee ze met 2 kinderen, via de staande mast route, naar Zeeland voeren. Toen kwam er korte tijd een Dufour 2800 en tenslotte eindigden ze hun tijd in Ketelhaven met een Contest 31. Een fijn zeewaardig schip, waarmee ze naar Frankrijk en Engeland (Londen) zeilden. De overtocht staat ze nog vers in het geheugen …. bij vertrek uit Duinkerken werd later op de dag wel een stevige windkracht 6 voorspeld, maar de verwachting was dat ze dan al over zouden zijn. Onverwacht stak er een windkracht 9 op en kwam de ingang van Dover in zicht; de noordelijke ingang is er alleen voor de ferry’s en na de breakwater, een zuidelijke ingang voor hovercrafts en kleine schepen. Deze laatste was heel lastig aan te varen met noordgaande stroom met ook nog 30+ knopen wind op de kop.
Na een omdraaien ‘a la Perfect Storm’ kozen ze toch voor de Ferry ingang, op hoop van zegen. Maar de havenautoriteiten hadden ze al gezien en zetten alles wat normaal op rood staat op groen. Ook een Ferry zagen ze op zee vaart minderen om ze de gelegenheid te geven binnen te varen.
Eenmaal binnen kwam een scheepje van de coastguard naar ze toe en vroegen wat ze in hemelsnaam daarbuiten deden. Tja, goeie vraag natuurlijk.
  • Wie is de bemanning en wat doen jullie in het dagelijks leven?
Dik (67) heeft de zeevaartschool gedaan en heeft bij de Nedlloyd gevaren als scheepswerktuigkundige en later als werktuigkundige bij de Flevocentrale. En vanaf 2008 vertrokken ze naar het buitenland vanwege Dik zijn werk, in principe voor 1 jaar. Maar het ging anders, eerst 3 jaar in Sri Lanka, aansluitend 4 jaar in India, een korte tijd in Lima (Peru) en tenslotte nog 4 jaar in Bangkok.
Hermien (68) heeft de ‘ouderwetse’ Klos-opleiding gedaan voor kleuterleidster. Dit heeft ze een paar jaar gedaan, waarna ze, via een parttime studie Maatschappelijk Werk, is gaan werken bij Icare in de gespecialiseerde thuiszorg waarbij haar hart uitging naar kinderen. In het buitenland heeft ze veel vrijwilligerswerk gedaan in kindertehuizen, op een school in de sloppenwijken en bij kinderen met een beperking. Ze heeft ook een kleine foundation opgericht (https:\\Hermiens.waarbenjij.nu).
Dik en Hermien hebben 2 kinderen geadopteerd, de oudste (40 jaar) uit Indonesië en de jongste uit Sri Lanka (38) en 5 kleinkinderen.
  • Wat is het zeilgebied afgelopen jaar en waarheen gaat het komend jaar? En wat is jullie verste bestemming ooit geweest?
In de zomer van 2022 zijn ze via de zuidkust van Engeland naar Ierland (o.a. Dublin en Belfast) gevaren, door het Caledonisch kanaal in Schotland  en via de Engelse oostkust weer terug.
Ook voeren ze eerder naar de Oostzee, Kopenhagen, Zuid-Zweden, Polen en Noord Duitsland. Door de pensionering gaan ze vaak 3 maanden weg en dat bevalt goed. Natuurlijk missen ze dan wel hun (klein)kinderen … maar bij het afscheid van de kleinkinderen deze week zei de oudste kleinzoon (17): “Jullie doen het goed oma.” Deze aanmoediging maakt het vertrek iets minder lastig.
Komende week vertrekken ze weer voor 3 maanden naar Noorwegen, Stavanger en dan terug via Zweden, het Götakanaal naar Stockholm, is het plan. Maar, zegt Hermien: het weer is de baas! We stellen ons flexibel op en jagen niet persé alle doelen na.
  • Nog dromen voor de toekomst? 
Dat we nog heel lang kunnen varen!
  • Hebben jullie nog een tip voor andere zeilers?
Leg de lat niet te hoog en geniet ook van kleine tochtjes en van de plekken waar je bént!
Dik begon het gesprek met een uitspraak van Henk de Velde, die hem altijd is bijgebleven:  Op zijn wereldreis, bij heftige stormen en hoge zeeën moest Henk beslissingen nemen, prioriteiten stellen; ik kan geen 3 zeilen tegelijk redden, dus kies ik eerst voor zeil 1, dan zeil 2 en als er tijd en mogelijkheid is, dan zal ik zeil 3 ook proberen binnen te halen. Je hele leven bestaat uit het maken van keuzes, het nemen van beslissingen, prioriteiten stellen.

Ketelhaven Woensdagavond Competitie 23 van start

Ketelhaven Woensdagavond Competitie 23 van start

Ruim 30 ligplaatshouders schreven zich in voor de 4e editite van de recreatieve zeilwedstrijd op 8 woensdagavonden in het zomerseizoen. Op de eerste avond van het seizoen op 10 mei, startten 19 deelnemers onder welbekende omstandigheden; regelmatig heeft deze competitie te maken met windstille avonden en zo was het nu ook. Maar de strijd was het niet minder om. Deze avond was Jeroen van der Plaats met zijn Marsvin 22 ‘Grace’ de eerste die finishte om 21.15 uur.

 

1 april 2023: start van een nieuw zomerseizoen!

1 april 2023: start van een nieuw zomerseizoen!

Zoals ieder jaar starten we het zomerseizoen weer met het hijsen van de vlaggen. We wensen alle vaste gasten en passanten weer van harte welkom!

 

Jaarlijkse schoonmaakdag, 28 maart 2023

Jaarlijkse schoonmaakdag, 28 maart 2023

De jaarlijkse schoonmaakdag is op dinsdag 28 maart gehouden; invalhavenmeesters Helma en Albert hielpen met de diverse schoonmaakklussen. Ook is de trampoline weer geplaatst.

 

Werkzaamheden bij Roggebotsluis/nieuwe ‘Roggebotbrug’ maart 2023

Werkzaamheden bij Roggebotsluis/nieuwe ‘Roggebotbrug’ maart 2023

In de afgelopen periode (begin maart 2023) is de Vossemeerdijk afgesloten geweest voor verkeer richting Ketelhaven. Het is nu weer mogelijk naar Ketelhaven te komen via de Vossemeerdijk. Vanuit Kampen/N50 volgt u de pijlen V waarmee u naar de Vossemeerdijk (Tonsel) wordt geleid. Vanuit Ketelhaven richting Kampen/N50 is de Vossemeerdijk gewoon te berijden; u wordt vervolgens onder de nieuwe weg door geleid naar Kampen toe.

Meer informatie:  https://www.ijsseldeltaprogramma.nl/vooruitblik-werkzaamheden-q1-en-q2/