… aan boord bij Dreas en Gerlinde, januari 2022

… aan boord bij Dreas en Gerlinde, januari 2022

Regelmatig stappen we bij één van de ligplaatshouders aan boord voor een nadere kennismaking. In januari 2022 was dat bij:

  Dreas Hermans en Gerlinde Zoodsma, winterliggers 2021/2022 

 

  • Hoe lang liggen jullie al in Ketelhaven? 

Sinds september 2021. Dreas en Gerlinde staan op de wachtlijst voor een vaste ligplaats en verblijven in deze winter veel aan boord van hun schip. Al gauw blijkt dit een bijzonder stel, met héél veel verhalen en omzwervingen op o.a. de zuid Europese wateren in de afgelopen jaren.

* Waarom hebben jullie voor Ketelhaven gekozen?

In afwachting van nieuwe avonturen zochten ze naar een jachthaven aan het IJsselmeer vanwege de diepgang (2.50 m). Lelystad sprak ze niet aan, Kampen leek een erg drukke locatie en Ketelhaven trok gelijk vanwege de rust. En ze zijn blij hier te kunnen verblijven.

  • Met welk type schip varen jullie en zijn er bijzonderheden over te vertellen? 

In 2006 kochten Dreas en Gerlinde de Gallant 53, een Van de Stadt ontwerp, gebouwd in 1973 bij scheepswerf Southern Ocean Shipyard in samenwerking met Tyler in Engeland. Het is nummer 19 van de 22 gebouwde Gallants 53 en ingebouwd als charterschip voor de Bahama’s. Het is de eerste serie polyester schepen die onder Lloyds toezicht is vervaardigd. In 1977/1978 heeft Naomi James, op een Gallant 53, als eerste vrouw singlehanded de wereld rondgezeild.

Het schip is een s-spant langkieler, met een balansroer. Dit maakt haar lastig te manoeuvreren in kleiner water, maar maakt het overstag gaan op zee weer sneller en zeilen ze hierdoor hoger aan de wind. Alles aan boord gebeurt met de hand, je vindt geen elektrisch aangedreven lieren of anderszins. Het is soms hard werken op dit zware schip! Alleen de watertank bevat al 1000 liter water.

Al een jaar vóór de koop zagen Dreas en Gerlinde het schip aan de Spaanse kust, San Carlos de la Rápita, op de kant staan. Toen waren ze gelijk verliefd op deze Gallant, maar de financiën lieten het toen niet toe. Tot hun verrassing belde de toenmalige eigenaar een jaar later met de vraag of ze nog steeds belangstelling hadden. En dat hadden ze! Zonder verder te kijken hebben ze op afstand de koop rondgemaakt en heeft de firma Van de Wetering het schip over de weg naar Breskens getransporteerd.

Dreas is gelukkig handig en heeft in het hele schip technisch veel verbeterd en vernieuwd, maar verder is het interieur zoveel mogelijk authentiek gehouden en het is nu, met de tijdelijke palletkachel lekker warm aan boord. De loodskooien in de kajuit zijn omgebouwd tot boekenkast, maar desondanks zijn er nog 8 slaapplaatsen aan boord.

 

  • Wat is de naam van het schip en waarom heet het zo? 

Het schip heet El Galante. Deze naam had het schip al en dit hebben ze zo gelaten. Een betere naam is er niet te vinden voor dit galant ogende schip. In het Spaans betekent het ‘hoffelijk’. Ook het bijbootje heeft een Spaanse naam, El cariño (schatje, liefje).

  • Is dit jullie eerste schip? 

Voor hun samen is El Galante hun eerste schip. Haha, ze hebben tijdelijk ook op een 26 ft Invicta gewoond, toen Dreas werk in Brabant had.

Dreas is tot zijn 1e huwelijk wel opgegroeid met bootjes; middelandse zee jol, sunfish, kolibri  560 en ook huurde hij wel zeilboten in Griekenland en Kroatië. Als kleine jongen verzamelde hij boot-folders; dozenvol had hij vroeger op zolder staan. Verder heeft hij enige tijd een Guy Couach 1600 (motorboot) gehad waarop hij met Gerlinde en haar kinderen heeft gewoond.

  • Wie is de bemanning en wat doen jullie in het dagelijks leven?

Gerlinde (49) is yogalerares en trainer/coach persoonlijke ontwikkeling. Dreas (bijna 59) is als HTS werktuigbouwkundige interim manager in de technische sector bezig. Samen hebben ze de v.o.f. Bijzonder Leven, waarin ze gezamenlijk gezelschappen aan boord uitnodigen. Gerlinde heeft 3 dochters en Dreas heeft 2 dochters uit een eerder huwelijk. Ook zijn er vier kleinkinderen en de vijfde is onderweg.

  • Wat is het zeilgebied afgelopen jaar en waarheen gaat het komend jaar? En wat is jullie verste bestemming ooit geweest?

Sinds 2006 hebben Dreas en Gerlinde vele mooie reizen gemaakt; al 15000 mijlen voeren ze met El Galante, o.a. naar Noorwegen en de Franse en Spaanse kust, de Canarische eilanden, Marokko en de Azoren. Het is te veel om in deze rubriek te beschrijven, maar zeer het lezen de moeite waard:  https://vidae.nl/zeiloverzicht/

En op elke reis is Gerlinde zeeziek ……… uren brengt ze misselijk door, middenin de boot liggend op de bank. Maar ziek of niet, ze helpt met overstag gaan en helpt Dreas waar nodig. Het verbaast haarzelf ook, maar als ze aan de wal is verlangt ze weer te gaan zeilen en reizen. Het leven aan de wal verveelt haar al gauw en ze kan nu ook niet wáchten tot hun volgende reis weer begint. Het plan voor komende zomer is om naar West-Noorwegen te gaan en in de winter 2022/2023 willen ze graag een plekje zoeken aan de Guadiana rivier op de grens van Spanje en Portugal.

  • Nog dromen voor de toekomst? 

Hun beider droom is om al reizend in hun bestaan te kunnen voorzien, onderweg zijn, mensen ontmoeten, nieuwe plekken ontdekken.

  • Hebben jullie nog een tip voor andere zeilers?

Kies vooral je eigen vaargebied, binnen je eigen mogelijkheden en wees er blij mee. Ook dichtbij kan het mooi zijn, de schoonheid van reizen en zeilen zit hem niet altijd in verre reizen.            

 

 

 

 

Jachthaven Ketelmeer vanuit de lucht, januari 2022

Jachthaven Ketelmeer vanuit de lucht, januari 2022

Regelmatig ontvangen wij foto’s die ligplaatshouders maken in de haven. Dit keer wat mooie drone-foto’s van Yaniek Lorist, gemaakt in januari 2022 vanaf de ‘Potvis’ in de haven.

Toevoer nieuwe meerpalen, januari 2022

Toevoer nieuwe meerpalen, januari 2022

Op 19 januari 2022 bracht de firma KLB Waterbouw de palen die in de komende maanden worden geplaatst in de haven. Ruim 70 houten palen worden vervangen door deze nieuwe stalen exemplaren.

Aanvraag bediening Ketelbrug nu digitaal

Aanvraag bediening Ketelbrug nu digitaal

Met ingang van 1 november 2021 hanteert Rijkswaterstaat een nieuwe, landelijke werkwijze voor de aanvraag van een bediening op afroep.  Op een aantal objecten (bruggen, sluizen) geldt, buiten de reguliere bedientijden, het zogenaamde ‘bediening op afroep-regime’. Vanaf 1 november dient u deze afroep niet meer telefonisch maar digitaal/online te doen. Dit geldt o.a. voor de Ketelbrug, de Eilandbrug en de Ramspolbrug.
Meer informatie en aanvraagformulier vindt u op: Beter Bediend (rws.nl)

1 november, start winterperiode

1 november, start winterperiode

1 november, de wintertijd is ingegaan; de vlaggen gaan tot 1 april weer in de kast. De meeste ligplaatshouders zijn naar de winterberging. Toch blijven er ruim 100 boten in de haven liggen en al er ook in de winter gezeild worden! Voor diegenen die we even niet zien: een goede winter gewenst en graag weer tot in het voorjaar!