Iedere maand stappen we aan boord bij één van de ligplaatshouders van onze haven. In april 2016 was dat aan boord bij:

Ariaan van Walsum uit Enschede, box 117

  • Hoe lang lig je al in Ketelhaven?

Sinds mei 1992.

  • Met welk type schip vaar je en zijn er bijzonderheden over te vertellen?

Ariaan vaart met een Victoire 1270. Over het geheel genomen nog in originele staat, met uitzondering van een vaste buiskap. Hij is de tweede eigenaar van het schip dat in 2000 werd gebouwd.

  • Wat is de naam van het schip en waarom heet het zo?

Het schip heet Mischief, naar het schip van de ‘held’ van Ariaan, de Engelsman Bill Tilman. Deze bijzondere onderzoeker/bergbeklimmer vocht als vrijwilliger in de 1e en 2e W.O. en was de eerste bergbeklimmer die hoger dan 8000 m. klom. Op zijn 55ste startte hij met het bevaren van Arctische en Antarctische wateren, op zoek naar nieuwe uitdagende bergen om te beklimmen. Dit deed hij op een Bristol Channel Pilot Cutter, de Mischief genaamd. Op zijn 88ste was hij deelnemer aan een expeditie naar Smith Island in de zuid-atlantische oceaan. Voor het eerst niet met zijn eigen Mischief en dat had hij beter niet kunnen doen; op weg naar de Falkland eilanden is het schip met man en muis vergaan.

Is dit je eerste schip?

Vanaf de middelbare school voer Ariaan al mee als bemanningslid op diverse schepen naar Skandinavië, Engeland en Ierland.

In zijn diensttijd bevoer hij de Urania, opleidingsschip bij de Koninklijke Marine.

Zijn eerste eigen schip was een Hustler 31, die eerst in Zeeland en later in Ketelhaven een ligplaats had. Daarna kocht Ariaan een S&S 38, die hij 10 jaar heeft gehad en waarmee hij ieder jaar een mooie tocht maakte, van de Azoren tot aan de Faroer eilanden.

In 2010 kwam de Victoire 1270.

  • Wie is de bemanning en wat doe je in het dagelijks leven?

Ariaan (60) is traumachirurg in het MST ziekenhuis in Enschede. Zijn vrouw Petra (53) bezit een winkel in woonartikelen en vaart soms mee. Zij hebben twee dochters.

De meeste reizen onderneemt Ariaan met een vaste bemanning die goed op elkaar is ingespeeld en elkaar al bijna 30 jaar kent.

Verder vaart Ariaan ieder jaar mee op één van de marineschepen de Rotterdam, de Johan de Witt of de Karel Doorman naar buitenlandse missies, zoals de antipiraterij-acties in de Golf van Aden. Hij maakt dan als chirurg deel uit van een chirurgisch team. Deze missies kunnen een paar weken, maar ook een paar maand duren. Ook bij grote internationale oefeningen van de marine vinden operaties plaats aan boord. 

  • Wat is het zeilgebied afgelopen jaar en waarheen gaat het komend jaar? En wat is je verste bestemming ooit geweest?

In 2015 is Ariaan voor het eerst naar de Lofoten geweest in 4 weken tijd. Hij was hiermee als lid van NVvK (Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers) schipper met de meeste mijlen per dag in korte tijd. Deze eer viel hem ook al in 2014 te beurt.

In 2016 heeft Ariaan weer 4 weken de tijd en het plan is om dan naar IJsland te zeilen. Noordwaarts heeft ook de voorkeur van Ariaan; het is er mooi stil en verlaten.

De meeste reizen waren in het verleden richting Engeland, Schotland of Skandinavië. Vooral van de westkust van Schotland kan Ariaan enorm genieten. Daar ontmoette hij ook al eens Daan Gunnink, eveneens ligplaatshouder in Ketelhaven.

Naar het zuiden wordt het lastiger i.v.m. de beperkte tijd, maar ook lokt de drukte in de Middelandse zee niet echt.

De Azoren was de verste bestemming. 

  • Nog dromen voor de toekomst?

Uh ja, een droom bestaat wel, maar dan moet eerst een grote geldprijs gewonnen worden, haha! Ariaan droomt ervan een nieuw schip te bouwen met twee losstaande masten met surfzeilen die 360 graden rond kunnen draaien. Geen gedoe meer met een voorzeil … Met dit schip zou Ariaan dan het liefst de noordwest-passage bezeilen, zoals de Nederlandse Belg Willy de Roos in 1977 heeft gedaan.

Maar vooralsnog is Ariaan heel tevreden met zijn huidige Mischief en hij hoopt in goede gezondheid nog veel mooie tochten te zeilen.

  • Heb je nog tips voor andere zeilers?

Dan denkt Ariaan gelijk aan de tip van Bill Tilman: ‘Get on your boots and go!’ En nog iets: ‘keep it simple’ en wees niet te veel afhankelijk van elektronica.